Ny bog på vej: MENNESKER OG ANDRE PERSONER

At ethvert menneske er en person, er en selvfølge, som næppe nogen vil bestride. Knap så selvfølgeligt er det imidlertid, hvis vi vender udsagnet om: Er enhver person også et menneske? Faktisk er utallige mennesker overbeviste om, at de har mødt personer, der ikke er mennesker.

De fleste børn har f.eks. en eller flere ‘imaginære venner’, som de leger med, lytter til og fører samtaler med. Sådanne ’fantasi-legekammerater’ kan hverken ses eller høres af andre, men i barnets verden opleves de både i dyre- og menneskeskikkelse, og den slags venskabsrelationer kan bestå i store dele af barndommen.

Det er knap så udbredt, at unge og voksne hører stemmer, men globalt overstiger antallet af såkaldte stemmehørere formentlig 200 millioner. Mange oplever plagsomme stemmer og havner ofte i det psykiatriske system, men endnu flere oplever tilsyneladende venlige og vejledende stemmer. 

I begge tilfælde har stemmerne ofte meget specifikke og individuelle karaktertræk. 

Stemmehører. Geralt, 1914 (public domain)

I en anden boldgade finder vi en lange række af beretninger om formodede rumgæster, der hævdes at være rejst til Jorden fra fjerne planeter. 

Nogle fortæller, at de har talt med dem, mens andre ligefrem beretter om bortførelser og mener at have været udsat for ubehagelige eksperimenter.

Klodernes kamp. Henrique Alvim Corrêa, 1906 (public domain)

Fællesnævneren for disse rejsende fra andre planeter, de såkaldte imaginære venner og stemmerne, er, at de er ikke-menneskelige personer. De kan være usynlige og dukke op ’ud af det blå’ for hurtigt at forsvinde igen, og de kan være mere eller mindre permanent til stede eller tilbagevendende gennem mange år.

Af mange grunde er beretninger om bortførelser i flyvende tallerkener eller samtaler med historiske personligheder som Napoleon ikke særligt overbevisende. Men blot fordi forståelser og forklaringer forekommer absurde og lidet sandsynlige, betyder det ikke nødvendigvis, at der ikke ligger konkrete oplevelser af nogen eller noget til grund for dem.

Der er imidlertid også et bemærkelsesværdigt historisk fællestræk ved oplevelsen af de ikke-menneskelige personer, der her er eksemplificeret: 

Før 1900 har stort set ingen fortalt om møder med personer fra andre planeter, men i løbet af 1900-tallet og især fra midten af århundredet eksploderer antallet af sådanne beretninger. 

Før 1900 har stort set ingen hørt om eller beskrevet børns såkaldte fantasi-legekammerater, men fra begyndelsen og især anden halvdel af 1900-tallet er det tilsyneladende blevet et vidt udbredt og velbeskrevet fænomen.

Før 1900 har stort set ingen fået den idé, at det i sig selv er et tegn på sygdom at høre stemmer, men i 1900-tallet bliver det i vid udstrækning til et symptom på skizofreni.

Det er bemærkelsesværdige sammentræf, der betegner nybrud omkring 1900 — selvfølgelig omtrentligt, men dog markant i et idéhistorisk perspektiv. Og indskrænker vi os til at se på Vesten, er der endnu et interessant sammentræf, det er værd at bemærke i denne sammenhæng.

Musens kys (eller Poetens inspiration). Paul Cézanne, 1859 (pubic domain)

Folklorister beretter om, hvor udbredt det er blandt såkaldt almindelige mennesker i Vesten at forstå naturen som hjemsted for mange forskellige ånder under forskellige betegnelser såsom alfer, feer, nisser og hyldefolk for blot at nævne nogle. Forbløffet konstaterer folklorister, at forestillingen om en levende åndeverden f.eks. er vidt udbredt i Norden helt frem til 1900 — 900 år efter kristningen og 100 år efter oplysningstiden. Fra begyndelsen af 1900-tallet er denne forestilling imidlertid meget hastigt på retur.

Det rejser nogle spændende spørgsmål: Forsvinder oplevelsen af de gammelkendte ånder overhovedet som det udbredte fænomen, det er i samtlige epoker og kulturer, inklusive Vesten helt frem til 1900, eller har italesættelsen af ikke-menneskelige personer blot ændret narrativ efter 1900? Og hvad betyder det i givet fald, hvis vi anskuer disse oplevelser inden for et tværkulturelt narrativ, der betegner kulturhistoriens mest udbredte verdensforståelse – animisme?

Det handler Mennesker og andre personer om.

Hvis du har lyst til at gi' en håndsrækning

At udgive bøger om ‘smalle’ emner er en udfordring i et lille sprogområde som det danske, fordi tryk- og udgivelsesudgifterne er uforholdsmæssigt store. Hvis du har lyst til det og mulighed for det, kan du hjælpe — og få lidt igen som tak:

1) Hvis du støtter med 1.000 kr., får du et signeret eksemplar af Mennesker og andre personer, så snart den er trykt (1-2 måneder før den officielle udgivelse i slutningen af 2025 eller begyndelsen af 2026). Desuden bliver du inviteret gratis til en foredragsrække med Rune Engelbreth Larsen i Aarhus i efteråret 2025. 

• 1.000 kr. via MobilePay 40 88 52 25 • Bankoverførsel: 8401-1123944 • Husk at skrive din adresse.

2) Hvis du støtter med 500 kr., får du tilsendt det lille særtryk Natur retur.

• 500 kr. via MobilePay 40 88 52 25 • Bankoverførsel: 8401-1123944 • Husk at skrive din adresse.

Natur retur er en symbolsk gave, der er trykt på plakatpapir (Satin 195 g) i B5-format (18 x 24 cm). Se gengivelse med læsbar tekst her: Natur retur

Spread the love